About Me

cukuplah ALLAH bgku, ingatlah yg kekal adalh dunia akirat!

Saturday, May 14, 2011

cerita Ayah..

Suatu hari sedang aku dan family balik ke kampung sebelah mak, kami singgah sebentar di pekan rabu untk bli ckit bahan mentah untk masakan tengah hari.

Dalam melaui pekan tue ternampak lah aku seorang perempuan menggendong anak nya di belakang melihat keadaan ibu nya yg kurus dan berkulit gelap menggendong anak nya yg masih kecil sekitar berumur 4-5 tahun. Aku rasa kasian sbb mak aku pun kurus dan kecik tp sekurang-kurangnya dpt naik kereta klu nak bli barang. Dialog dgn ayah pun bermula...

Aku:
kesian org perempuan dah la kena kerja pastu nak kena masak n jaga anak lagi, nasib perempuan kampong nampak daif sgt yg suami pula goyang kaki ja kat umah,

aku membebel..

kebayakkan org-org kg tok mmg macam tue isteri la yg bertungkus-lumus untk sara keluarga si suami hanya makan dan tido ja..meluahkan rasa xpuas hati.

Ayah:
Ayah pun mencelah tau tak napa????..sbb syurga Allah itu mahal......

aku tertanya-tanya apa kena mengena nie..

ayah menyambung, buka senang nak masuk syurga Allah sbb ia mahal hanya org yg sanggup berkoban dunianya saja bleh masuk syurga dgn senang.

Ayah cerita lagi, macam perempuan tadi dia gembira hidup macam tue sbb dia nak masuk syurga Allah dr mana-mana pintu yg dia suka, dia ingat akan janji-janji Allah yg benar tue.

Biar dia rasa tersiksa di dunia, bahagia dia nanti di akhirat

Biar dia naif dan susah di dunia, kaya dan mewah dia akhirat nanti

Biar dia sibuk di dunia ini, senamg dan lapang dia di akhirat nanti

Aku cuba nak menjadi seperti wanita itu apakan daya dia aku bukan dia dan dia bukan aku..mungkin aku xsanngup sepertinya...MUHASABAH DIRI YG HINA DIHADAPAN ALLAH.

No comments:

Post a Comment