About Me

cukuplah ALLAH bgku, ingatlah yg kekal adalh dunia akirat!

Monday, October 25, 2010

Tetiba ja slp bercakap-cakap dgn kwn2 terdetik topic ini untuk di kupas mengikut pandangan peribadi. saya sangat percaya dlm arena dakwah mencari pasangan perlu ada combination yang baik. Idea ini tercetus selepas saya membaca buku tulisan Zainab Ghazali seorang wanita hidupnya kerana Allah dan di jalan dakwah dia mati. Bila fikir2 balik dimana kita dlm dunia ini dan akhirat?. apa yg kita ada untuk menyokong bahwa kita ini benar2 di jalan Allah and Islam is a way of life. Dalam dunia dakwah sinergi b'pasangan sgt2 dituntut tp yang pastinya seorang usahawan amat la sesuai dgn sapa shj kerana sumbangannya di jalan dakwah amat la tinggi spt Abd Rahman al-Auf.

Dalam perjalanan hidup ini kita diuji. Tetapi kita kena yakin ujian itu ada ganjaranya. Semalam sy terbaca satu hadith nie ditulis oleh imam Bukhary diriwayatkan dr Rasullah SAW katanya "sebarkan salam apabila b'temu, hubungkan silaturahim, banyakkan b'sedekah mkn, dan dirikan solat di waktu org lain dibuai mimpi  di malam hati nescaya kamu akan dapat masuk syurga dengan senang".

ok..apa relevennya dengan sinergi b'pasangan nie. Walau siapa pun kita hatta kita org biasa sekalipun setiap dari kita mesti rasa untuk senang bla pasangan kita bersama2 diatas jalannya sudah tentu mudah bagi kita melaksanakan apa yg disebut dlm hadith diatas. Perempuan adalah mereka yg banyak menghuni neraka (nauzubillahi min zalik), then bla perempuan-perempuan ini mendapat ccalon suami yang memandang dakwah suatu keperluan akan memelihara dan melindungi perempuan2 mereka dan ingatlah Allah adalah sebaik2 pemelihara.

to be continue...

No comments:

Post a Comment